Je bekijkt nu De helft van de Vlamingen is positief over de elektrische wagen

De helft van de Vlamingen is positief over de elektrische wagen

Uit een onderzoek van Indiville, in opdracht van Hedin Automotive en in samenwerking met Bpact, blijkt dat 23 procent van de Vlamingen nog niet weet welke aandrijfvorm ze gaan kiezen bij een volgende wagen. Daarnaast blijkt dat ongeveer 1/3 het verschil tussen de elektrificatievormen niet kent. Als het gaat over de criteria, dan zijn de prijs, de veiligheid en de ecologische troeven belangrijk.

1/5 Vlamingen twijfelt over de aandrijfvorm van een volgende auto

De auto-industrie is de laatste jaren enorm geëvolueerd. Vroeger kocht je voor korte ritjes een benzinewagen, terwijl je koos voor een diesel als je meer kilometers aflegt. Ondertussen zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat veel kopers het niet meer weten.

Uit het onderzoek blijkt dat 23% van de Vlamingen niet weet welke aandrijfvorm een volgende auto best heeft. Een minderheid kiest voor LPG, CNG of waterstof. Iets minder dan de helft (43%) kiest voor een verbrandingsmotor (benzine of diesel). En 32 procent gaat voor een vorm van elektrificatie met batterij.

30 procent van de Vlamingen kent het verschil tussen de elektrificatievormen niet

Van zij die voor elektrificatie met batterij gaan, kiest 26 procent voor een zelfopladende hybride. 24 procent rijdt liefst volledig elektrisch. 12 procent gaat voor een plug-in hybride en 8 procent voor een milde hybride. Ken je het verschil niet? Je bent niet alleen. 30 procent van de ondervraagden kent het onderscheid ook niet.

De verschillende elektrificatievormen

Een milde hybride is een auto met een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) die elektrisch ondersteund wordt door een startmotor. Hierbij rijd je dus eigenlijk niet elektrisch en dit type wagen kan je ook niet opladen.

De zelfopladende hybride (of de full hybrid) gaat een stapje verder. Hierin kunnen beide motoren zowel samen als onafhankelijk van elkaar werken. Je kan dus regelmatig volledig elektrisch rijden, vooral in stadsverkeer. Je verbruikt minder benzine en de batterij laadt vanzelf op tijdens het rijden.

Bij een plug-in hybride wordt een verbrandingsmotor (meestal benzine, soms diesel) gecombineerd met een elektromotor. In vergelijking met een zelfopladende hybride is de batterij hier veel groter, wat positief is voor het elektrische rijbereik. Je kan hier dus grotere afstanden elektrisch mee rijden dan bij een full hybrid.

Meer dan de helft van de particulieren koos in 2022 voor een zelfopladende hybride

Dankzij de eenvoudige technologie van een zelfopladende hybride, blijft de prijs van zo’n wagen aantrekkelijk. Dat is één van de redenen waarom dit type auto’s populair is bij particulieren. Uit cijfers van sectorfederatie FEBIAC blijkt dat in 2022 meer dan de helft van de particulieren (54,6%) koos voor een full hybrid.

Helft van de ondervraagden positief over 100 procent elektrisch rijden

De helft van de Vlamingen staat positief tegen volledig elektrisch rijden. Vooral de ecologische voordelen (37%) worden gezien als een troef. Daartegenover staat dat 29 procent van de ondervraagden geen laadmogelijkheden heeft thuis.

Prijs, veiligheid en ecologie zijn belangrijke criteria

Bij het kiezen van een nieuwe auto kijken Vlamingen vooral naar de prijs, de veiligheid van de wagen en de ecologische troeven. Maar liefst 47 procent van de deelnemers aan het onderzoek kruist ‘uitgebreide rijhulpsystemen’ aan als de uitrusting die ze het liefst in hun volgende wagen willen.

Maar ook comfort is belangrijk

Hoe hoger opgeleid, hoe meer belang men hecht aan design en luxe. De op een na populairste optie in dit onderzoek (34%), zijn verwarmde zetels. Daarnaast kiest de Vlaming voor een beter audiosysteem (25%) en willen bestuurder genieten van meer licht met een panoramische schuifdak (23%). Tot slot kiezen veel automobilisten ook voor een groter scherm in het dashboard (22%).

Geef een antwoord