Je bekijkt nu De helft van de Vlamingen is positief over de elektrische wagen

De helft van de Vlamingen is positief over de elektrische wagen

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Niet gecategoriseerd
  • Bericht reacties:24 reacties

Uit een onderzoek van Indiville, in opdracht van Hedin Automotive en in samenwerking met Bpact, blijkt dat 23 procent van de Vlamingen nog niet weet welke aandrijfvorm ze gaan kiezen bij een volgende wagen. Daarnaast blijkt dat ongeveer 1/3 het verschil tussen de elektrificatievormen niet kent. Als het gaat over de criteria, dan zijn de prijs, de veiligheid en de ecologische troeven belangrijk.

1/5 Vlamingen twijfelt over de aandrijfvorm van een volgende auto

De auto-industrie is de laatste jaren enorm geëvolueerd. Vroeger kocht je voor korte ritjes een benzinewagen, terwijl je koos voor een diesel als je meer kilometers aflegt. Ondertussen zijn er zoveel verschillende mogelijkheden dat veel kopers het niet meer weten.

Uit het onderzoek blijkt dat 23% van de Vlamingen niet weet welke aandrijfvorm een volgende auto best heeft. Een minderheid kiest voor LPG, CNG of waterstof. Iets minder dan de helft (43%) kiest voor een verbrandingsmotor (benzine of diesel). En 32 procent gaat voor een vorm van elektrificatie met batterij.

30 procent van de Vlamingen kent het verschil tussen de elektrificatievormen niet

Van zij die voor elektrificatie met batterij gaan, kiest 26 procent voor een zelfopladende hybride. 24 procent rijdt liefst volledig elektrisch. 12 procent gaat voor een plug-in hybride en 8 procent voor een milde hybride. Ken je het verschil niet? Je bent niet alleen. 30 procent van de ondervraagden kent het onderscheid ook niet.

De verschillende elektrificatievormen

Een milde hybride is een auto met een klassieke verbrandingsmotor (benzine of diesel) die elektrisch ondersteund wordt door een startmotor. Hierbij rijd je dus eigenlijk niet elektrisch en dit type wagen kan je ook niet opladen.

De zelfopladende hybride (of de full hybrid) gaat een stapje verder. Hierin kunnen beide motoren zowel samen als onafhankelijk van elkaar werken. Je kan dus regelmatig volledig elektrisch rijden, vooral in stadsverkeer. Je verbruikt minder benzine en de batterij laadt vanzelf op tijdens het rijden.

Bij een plug-in hybride wordt een verbrandingsmotor (meestal benzine, soms diesel) gecombineerd met een elektromotor. In vergelijking met een zelfopladende hybride is de batterij hier veel groter, wat positief is voor het elektrische rijbereik. Je kan hier dus grotere afstanden elektrisch mee rijden dan bij een full hybrid.

Meer dan de helft van de particulieren koos in 2022 voor een zelfopladende hybride

Dankzij de eenvoudige technologie van een zelfopladende hybride, blijft de prijs van zo’n wagen aantrekkelijk. Dat is één van de redenen waarom dit type auto’s populair is bij particulieren. Uit cijfers van sectorfederatie FEBIAC blijkt dat in 2022 meer dan de helft van de particulieren (54,6%) koos voor een full hybrid.

Helft van de ondervraagden positief over 100 procent elektrisch rijden

De helft van de Vlamingen staat positief tegen volledig elektrisch rijden. Vooral de ecologische voordelen (37%) worden gezien als een troef. Daartegenover staat dat 29 procent van de ondervraagden geen laadmogelijkheden heeft thuis.

Prijs, veiligheid en ecologie zijn belangrijke criteria

Bij het kiezen van een nieuwe auto kijken Vlamingen vooral naar de prijs, de veiligheid van de wagen en de ecologische troeven. Maar liefst 47 procent van de deelnemers aan het onderzoek kruist ‘uitgebreide rijhulpsystemen’ aan als de uitrusting die ze het liefst in hun volgende wagen willen.

Maar ook comfort is belangrijk

Hoe hoger opgeleid, hoe meer belang men hecht aan design en luxe. De op een na populairste optie in dit onderzoek (34%), zijn verwarmde zetels. Daarnaast kiest de Vlaming voor een beter audiosysteem (25%) en willen bestuurder genieten van meer licht met een panoramische schuifdak (23%). Tot slot kiezen veel automobilisten ook voor een groter scherm in het dashboard (22%).

Dit bericht heeft 24 reacties

  1. Rob

    Een elektrische wagen betekent ook meteen, dat een thuis laadsysteem noodzakelijk is. Want om mijn auto bij te laden moet ik hem nu achterlaten in de stad, en te voet terug komen. Daarenboven als hij aan het laden is kan ik hem niet onmiddellijk gebruiken, als ik ergens dringend naar toe moet.

  2. RUMMENS Noël

    Ik ben 82 jaar en ik heb geen geld voor een nieuwe elektrische wagen . Ik hen een 307 Peugeot met benzine 98 – bijna 20 jaar oud – nog zo ,goed als nieuw en hij zal nog een tijdje moeten meegaan.
    Ik begrijp dat allemaal niet meer – ;het zal wellicht mijn leeftijd zijn maar er is zo weinig elektriciteit beschikbaar voor de huishoudelijke taken en dan moet plots iedereen met een elektrische wagen rijden; IK heb daarenboven steeds gehoord dat elektriciteit zeer duur is . Ge moet niet vervuilen als ge anders kunt maar nu zitten ze M.I toch een brug te ver. Het is goed dat wij schone lucht willen hebben – maar wat gebeurd er in OEKRAÏNE – RUSLANS – CHINA enz. De schone lucht gaat niet blijven hangen boven Europa of België

  3. Jaak GEENEN

    de verbrandingsmotor is extra ballast dat ik overbodig vind als ik elektrisch wil rijden. De batterij moet voldoende vermogen hebben om ook ’s winters minimum 400 km te kunnen afleggen. Zo lang dat niet betaalbaar is blijf ik doorrijden met mijn Volvo Diesel euro 6.

  4. Nonneman Ivan

    Ik blijf gewoon met mijn diesel verder rijden, wat er ook gezegd wordt al dat elektrisch gedoe daar bedank ik voor. aak word er vergeten dat er een serieus gewicht verschil zit tussen een geëlektrificeerd voertuig en een voertuig op diesel of benzine. Ook is nog steeds niet bewezen dat het enig nut heeft om allemaal over te schakelen zolang er geen oplossingen zijn om volledig koolstof neutrale stroom in uw verhikkel te krijgen. Bruinkool in Duitsland, steenkool centrales in Nederland en gascentrales in België. Mijn inziens is het gewoon een probleem creëren om een oplossing te bieden die weinig opbrengt, de centrales vervuilen zelfs meer dan de huidige benzine-en dieselmotoren. Ik ben geen prof in weet ik veel wat maar wel een logisch denkend mens dat blijkbaar beter inzicht heeft dan al die specialisten welke met halve waarheden en door oppositie te voeren de werkman zaken wijsmaken die langs geen kant kloppen. Teven heeft men door Corona en door de oorlog in Oekraïne een verhoging doorgevoerd van gas en elektriciteit zodat het voor vele werkmensen onbetaalbaar zal worden om hun wagens opgeladen te krijgen; niet iedereen kan zonnepanelen plaatsen, en in een stad mag men niet opladen met een kabel op het voetpad, trouwens iedereen zou voor zijn eigen deur een parkeerplaats moeten krijgen, wat niet echt realistisch is daar de stad geen inkomsten meer zou hebben van betalende passanten. Tot nu toe ben ik echt nog in geen enkel artikel “de” oplossing voor al die bijkomende problemen tegen gekomen, terwijl ik toch naar zoek via internet, er zou eventueel een systeem in de maak zijn dat u auto draadloos kan opladen maar weer het steeds terugkomend probleem dat dit er nog niet is en welke prijs gaar men erop plakken. Uw dure aankoop van het verheerlijkt toekomst gericht autorijden zonder uitstoot is niet voor morgen en ook niet tegen 2035, Wel een fijt is dat er waarschijnlijk veel oude stroomcabines overbelast zullen geraken en alweer slaat alles op om dit op te lossen. Straten en pleinen worden weer opgebroken om nieuwe zwaardere kabels te trekken, nieuwe cabines om de elektriciteit te verdelen, omdat het huidige net niet bestand is tegen deze vraag aan elektriciteit die nodig is om gewoon in uw huis te kunnen doen wat u nu ook doet maar aan hogere tarieven voor alle nutsvoorzieningen.
    Ik blijf dus maar diesel rijden wetende dat ik altijd van A naar B geraak op 10 min. kan tanken en zelf nog iets aan mijn wagen kan doen zoals het kleine onderhoud en een garagist steun die anders zijn job ziet verdwijnen. Daar word niet over gesproken hoeveel garages zullen er no nodig zijn, heel weinig want uw auto is een computer op wielen die op afstand kan worden gereset makkelijk toch? Tevens willen volgen de onderzoekers de kopers van nieuwe voertuigen steeds meer luxe dat is is vrij normaal want als het koud is is een verwarmde zetel en soms ook stuurwiel een aangename gewaarwording, maar verwarmen kost dat geen extra stroom? Blijkbaar zijn al die tegenwoordige luxe zaken in een auto zaken die elektriciteit vreten en dus ook zorgen dat de accu’s sneller leeg geraken, (of verbeeld ik me dat maar ?) en er sneller opgeladen moet worden. In mijn oude diesel zit er geen elektronica ja ik mag niet in een LEZ zone rijden, alhoewel.. als ik betaal mag het wel en vervuild mijn wagen ineens niet meer, zouden die zones ergens geheime toestellen hebben staan die de lucht zuiveren welke mijn ouwe diesel uitstoot of is het gewoon om de kas te spekken? Al die mensen welke in de stad wonen zitten allemaal in de kou want over de uitstoot van woningen piept geen kat. Ik wil de heren geen ideeën laten krijgen maar zouden we niet eerst zorgen dat het leven betaalbaar word met desnoods een stap terug naar meer sociale controle in plaats van BIG Brother toestanden met camera’s op iedere straathoek en traject toestanden zodat er in principe niemand nog ongezien kan buitenkomen. Enfin ik zal wel van de oude stempel zijn ik heb geen I Phone en geen sociale media, wel een goede band met mijn buren een praatje hier en eentje daar ik weet wat belangrijk is wat waar te doen is en uiteraard wanneer. want wat kan het mij bommen dat die van de koster in weet ik veel waar een joint heeft gerookt of dat de pastoor van ergens ver weg naast de pot heeft gepiest, niets dus maar wel dat mijn buur niet lekker is en indien nodig mij helpt als ik het nodig heb, dat is belangrijk. Al die luxe en al die elektrische zogenaamde oplossingen zijn voor mij om het alla Trump te zeggen FAKE ITS ALL FAKE.

    1. Hugo

      Dat is pas een échte stelling die dicht bij de waarheid zit. Ik ben 65 en ik denk er net hetzelfde over. Ik hoop mijn leven rustig verder te zetten op de manier dat ik het gewoon ben, zolang zal ik hier toch niet meer rondlopen.

  5. Alfonso

    Eigenlijk hebben wij geen andere keuze omdat de elektrificatie ons door de strot geramd wordt. Niet moeilijk dat 50% denkt aan een E-wagen. Stel de vraag eens opnieuw en in de juiste bewoording dan zal het cijfer er helemaal anders uitzien. De E-wagen fabrikanten spreken niet over de batterij die na ongeveer 7 jaar versleten is en enorm veel geld zal kosten om te vervangen en te recycleren. Zoals de heer Rummens zegt ben ik ook heel benieuwd naar de elektriciteit voorzieningen als er een massa E-wagens gaan rondrijden. Het vervaardigen van de batterijen is een echte roofbouw op de grondstoffen/natuur en is zelfs vele malen vervuilender dan een dieselwagen. Wij worden gewoonweg door onze politiekers belogen en bedrogen. Neem de bedrijfswagens weg en er rijden bijna geen E-wagens meer rond.

  6. Bronsscki

    Ze zijn levensgevaarlijk als u gediplomeerde seingever bent .
    U hoort ze niet en plots staan ze achter u want ze kunnen zeer vlug snelheid maken.
    Verboden moeten ze worden

  7. alain kinsabil

    ik geloof niet in electrische wagens zoals we ze nu kennen: ik moet om de 14 dagen heen en terug naar de De Panne, zonder omleiding minstens 520 km. dit haalt geen enkele electrische wagen, noch in de zomer (airco via warmtepomp techniek), noch winter, electrische verwarming. bovendien heb ik de financiele middelen niet. net zoals de zonnepanelen die meer energie kosten om ze zowel aan te maken als te recirculeren hebben die meer energie gekost dan wat ze op een nverwachte levensduur ooit hebben opgebracht. mijn gedacht geloof ik meer in waterstofvoertuigen. od indien men niet liegt en bedriegd op synthetishe vloeistof via een traditionele verbrandingsmotor (maar daar heb ik technisch gezien nog te weinig info)

  8. Garrit

    ik heb me een elektrische wagen aangeschaft, en vind dit de koop van mijn leven. Er is een beperking in het rijgedrag als je grote afstanden moet of wil doen, maar als je een 350 a 400 km moet rijden dan moet je toch ook wat rust nemen en eten, en dan kan je intussen je wagen opladen. Als je een benzine of dieselwagen vol tankt, zal je deze daarna aan de kant zetten om je eetlust en wat rust te nemen. Er zal altijd wel een verschil zijn, zolang de batterijen nog aan het huidige laadvermogen vastzitten, maar de techniek verbeterd steeds. Bij de eerste mobile telefoons moest je een 5 kg zware batterij meesleuren en wat weegt die nu?
    ik geloof in de techniek en de wetenschap om in de wereld een beter millieu te realiseren, maar dan moeten ook tirannieke oorlogsgekken worden gestopt en vervuilers ernstig worden aangepakt. het is echt ongelooflijk hoe de techniek steeds verbeterd. ik heb vertrouwen in de toekomst.

    1. alain kinsabil

      jammer genoeg wordt de techiek niet ten volle gebruikt, want daar staan de lobiesten en politiekers in de weg. vroeger stond de kerk dwars, nu het kapitaal binnenin de regeringen en belanghebbende in andere sectoren. denk maar aan de Belgische blokkade om huizen op eigen gemaakte waterstof te voeden offgrid.

  9. christian F

    Blijft opmerkelijk: er is helemaal niet genoeg elektriciteit en het is eveneens onmogelijk genoeg laadpalen te voorzien. Ik denk dus dat het niet geformuleerd beleid ervan uitgaat dat de meeste mensen helemaal geen auto meer zullen hebben.

  10. Een elektrische auto is het middel om het verkeer drastisch te verminderen. Alleen de bovenkant van de maatschappij kan zich zoiets permiteren, betalen. Dit voornamelijk op kosten de gemeenschap, wegens aftrekbaar als bedrijfsvoertuig. Wat als er in een straat van honderd woningen iedereen zijn auto aan de stekker hangt ? Wat als iedereen in Brussel elektrisch rijdt met een eigen wagen ? Terug naar de olielamp en de rooksignalen ?

  11. Wim

    Jammer van structureel onderscheid : ‘gedaan met auto, mijn vrijheid’ – zeker met minder mobiele partner (door zwaar fiets accident – met achterwiel van de fiets blijven haken in de tramsporen- 3 operaties en moeilijke te been en te fiets) in de regio Antwerpen ‘reeds bij de vorige euronorm nieuwe kleine wagen dienen aan te schaffen’. Jammer dat de kleine man in deelautosysteem zal dienen in te stappen. Op ‘normale’ manier naar ziekenhuis gelegen in lage emissiezone Antwerpen zal met eigen wagen niet meer mogelijk zijn. Graag toegankelijk beleid zonder iemand uit te sluiten en niet alleen voor bolide (SUV..) wagens die de kleintjes door hufterig gedrag van de weg maaien.

  12. Silvère Orens

    Ik heb zelf een ronde vraag gedaan bij de man in de straat en vrienden en kom tot een hele andere uitslag dan deze hier vermeld . 83,5 % is tegen E-auto’s . Het bereik van deze accu is te klein, ook al je weinig kilometers doet, vooral mensen die veel rijden BV 500 a 600 km ter dag staan meer aan het laden dan ze kunnen werken. De accu , om deze te produceren is zo vervuilen dat je beter met een Diezel blijft rijden zeker met ADBLEU. En een E-auto gaat maar 8 jaar mee en is dan rijp voor de sloop. Zo kan ik nog door gaan . NEE geen E-auto voor mij.

  13. Bouchet Hubert

    Er zou een kleine, vrij goedkope electrische auto moeten komen voor personen die korte afstanden afleggen.

    1. alain kinsabil

      droom verder: iets goedkoop betsaat niet, behalve onze lonen die steeds meer onder druk gezet worden

  14. Van Goubergen

    Zoals zovelen vind ook ik dat een electrische auto niet betaalbaar is ,ook het vermogen is veel te klein en het maken van dit soort auto’s is erg vervuilend. Het is alleen een manier om de mensen op kosten te jagen of om alleen welgestelde mensen een auto te gunnen. Wanneer dit er door is komt er waarschijnlijk één op waterstof ,weer iedereen op kosten jagen,ze willen alleen maar geld van de modale mens.

  15. Patrick SELIS

    Je koopt een auto in functie van gebruik en wat voor u betaalbaar is. Zijn de mensen met een kleine auto die jaarlijks weinig kilometers doen dan DE vervuilers?. Begin eerst met de eigenaars van de meest vervuilende wagens ( dikwijls met belasting voordeel ) aan te zetten tot een milieu vriendelijk voertuig.

  16. Lili Van Looy

    Hier is een concreet voorbeeld : als gepensioneerde alleenstaande kom je vandaag voor een onmogelijke keuze te staan met welke auto je de volgende 20 jaar zal rijden. Momenteel is het een 1800cc diesel , bouwjaar 2005. Uit economische overwegingen en door werk/thuis afstand werd die 20 jaar geleden gekozen. Zeer juiste keuze ! een sterke grote gezinswagen met sterke zuinige dieselmotor. Voldeed aan alle verwachtingen. Nu nog altijd in goede staat. Uiteindelijk moet hij vervangen worden omwille van vervuilende brandstof, te zware motor voor weinige verplaatsingen, taksen en verzekering duur , onmogelijk om er de grootstad mee in te gaan (euro 4) en te verwachten slijtage of onderdelenstop. Nu is het kwestie om een auto te vinden in een range van elektrische auto’s (bespaar me de nachtmerrie over hoeveel batterij-capaciteit, hoeveel km’s rijden na opladen en waar er laadpalen te vinden zijn..) . Komt bij dat het inkomen enkel toelaat om een kleine auto uit het elektrisch segment aan te schaffen want de “ietsje” ruimere elektrische auto’s zijn danig overprijsd voor wat ze zijn. Bovendien ligt de prijs voor élke elektrische auto stukken te hoog (ook van de de kleine) voor iets wat “nog niet af” is . Het zijn kladjes van wat ooit beter zal worden. De automobielsector heeft blijkbaar nog nooit van het woord ‘duurzaamheid’ gehoord. De vernieuwing zit in “allerlei elektrische snufjes” . Of je er ooit de helft van zal gebruiken is maar de vraag. Wat is er gaande ??? is het een indoctrinatie van de kleine man om samen het millieu te redden door elektrische te gaan rijden ? Het lijkt meer op een “verplichting” om elektrisch te gaan rijden omdat we anders de vervuiling niet inperken. Maar waarom is er geen ander beter wereldomvattend plan voor de auto van de toekomst ? Het lijkt of om economische redenen de grote mogendheden elk afzonderlijk op afstand toekijken hoe we een ‘beetje’ properder gaan rijden en verder laten ze de automobielsector wat aanmodderen met batterijen en brandstoffen. Te gek voor woorden in deze tijd.

  17. Marc Vranckx

    Het Europees initatief om iets aan de klimaatopwarming en co2 uitstoot te doen, kan een positieve en waardevolle, en noodzakelijke doelstelling worden, maar zolang er geen effectieve oplossingen zijn inzake actieradius, bevoorrading, en beoogde doelstelling is dit een maat voor niets. De hoge aankoopprijs en de verkregen prestage van deze auto’s zijn niet evenredig en in overeenstemming met de verwachtingen. De huidige prodruktie van electriciteit door windmolens en zonnepanelen onvoldoende en betrouwbare kernenergie te niet gedaan door het veto van Groenen. Tevens kan men de
    vraag stellen, waar onze regeringen het vele geld gaan halen afkomstig van de rijkelijke taksen en BTW op fossiele brandstoffen, om nog maar te zwijgen van nevenopbrengsten voortkomend uit de autoindustrie en petroleumproducten.

  18. M.Depuydt

    Gans het elektrisch gedoe met het auto vervoer, is als zo dikwijls, alleen maar het probleem verplaatsen. Hoeveel wordt er niet vernietigd om de nodige grondstoffen bijeen te rapen? Bekijk de beelden van de ontginningen in de 3de wereld landen, en je zult zien, dat we de verkeerde weg op gaan. We moeten gewoon helemaal anders beginnen denken en leven. Als sinds decenniatrekken de wetenschappers aan de alarm bel, en de regeringen gaan gewoon maar verder voort dobberen. doen niets aan opvoeding door degelijke en gegronde informatie aan de bevolking aan te bieden. Alleen als het hoogst dringend wordt, steekt men de maatregelen op gang. Ik leef met wat ik strict nodig heb, en probeer zo weinig mogelijk onnuttige verplaatsingen te doen. Er zijn zoveel dingen te doen en te beleven zonder dat we de omgeving moeten belasten. De politiekers zouden er ook mogen aan denken om hun bevolking minder te belasten, en tevreden zijn met een meer ethisch loon, nog te zwijgen van alle vormen van corrupt zijn.

    1. alain kinsabil

      dat noemt men de ecologische voetafdruk die volledig geweerd wordt in het item electrische auto. want het zou wel eens kunnen zijn dat een electrische auto ecologisc een gigantische voetafdruk heeft, heeft iemand ooit daar een berekning van gezien?

  19. Louis Moons

    Ik weet niet waar u een dergelijk resultaat pro elektrisch rijden vandaan haalt, maar geloof me, niemand van mijn vrienden, kennissen, familie wil er van weten. Onlangs heeft, in de winter, een journalist een proefrit gedaan met het nieuwste elektrisch pronkstuk van Volvo. Het was een rit van de Belgische kust naar Arlon Luxemburg. Als hij de wagen kreeg was hij weinig of niet opgeladen, na een nacht in een gewoon stopcontact was hij voor 30% opgeladen als hij vertrok. Geen probleem voor onze journalist want hij kende een oplaadstation naast de autostrade niet te ver weg. Daar aangekomen: pech, het station lag aan de overzijde van de autostrade. Eindelijk dan goed vertrokken met gevulde batterijen voelde hij vrij snel verminderde trekkracht want het was tegen het vriespunt. Dan maar zoeken om vlug wat bij te laden etc… Zo wordt elektrisch autorijden een nachtmerrie. Onze journalist heeft uiteindelijk een ganse dag gereden voor hij zijn doel bereikte. De groene Kerk gesteund door welwillende media willen veel te snel een elektrisch wagenpark door onze strot duwen. Onafgezien het verwerven van de levensnoodzakelijke dure batterij elementen moeten massaal veel oplaadpunten geïnstalleerd worden en de kopervoorraad hiervoor nodig ontbreekt. De kopermijnen kunnen niet volgen, zo is de grootste kopermijn van de wereld in Chili zo wat volledig uitgeput. Door het gewicht van de batterijen wordt uw wagen een tank zo zwaar wat veel meer energie vraagt dan normaal en ernstige gevolgen geeft bij ongevallen. Niemand weet wat de gevolgen gaan zijn als de batterijen versleten zijn, ze vervangen gaat zwaar doorwegen in het budget en zal het milieu, waar de groene Kerk toch zo mee begaan is, alleen maar ernstig belasten. Zoals al werd aangegeven, de garagisten gaan in een nieuwe wereld van sciencefiction terechtkomen. Wie gaat dat overleven. Ondertussen is het verbruik ook een grote leugen gebleken. Men spreekt er liefst zo weinig mogelijk over, het is met een waas van geheimhouding omgeven, dooddoeners zoals: het valt allemaal wel mee. Daar moet de consument het mee doen. De aankoop blijft Voorde particulier een heikel punt, veel te duur voor wat het maar is. Maar het milieu moet gered worden, het is nu zelfs de mensheid geworden die moet gered worden volgens de grootste fantast en megalomaan die aan het hoofd staat van de Verenigde Naties. De vraag mag gesteld worden: quid pro quo? De groene EU baas “Frenske” Timmermans bakt het nog bruiner, hierin geholpen door meeloper von der Leyen, ze willen tegen 2035 de benzine en dieselwagens volledig bannen. Zelfs geen verkoop meer toelaten in Europa. Terwijl de grootste auto-industrieën van de wereld, in Duitsland, hiermede zwaar getroffen worden. Men spreekt van 800 duizend werklozen als gevolg. Zonder de minste gedegen technische kennis goochelen deze groene dwazen met het comfort en de technische verworvenheden van vorige generaties. Het aantal misnoegde “milieu redders” die hun nieuwste speelgoedjes diep betreuren is ondertussen niet meer te tellen. Europa en de autobouwers zouden nu toch een akkoord bereikt hebben, maar ze vergeten hierbij de eerstvolgende verkiezingen van 2024. Het is de bevolking die uiteindelijk zal beslissen. Wie ondertussen van op afstand met stomme verbazing deze zelfdestructie volgen zijn de grote economische blokken in de wereld: Amerika en het Oosten. Europa doet zich zelf de strop aan en de rest van de wereld gaat met de buit lopen.

  20. Eline

    Bedenking: waarom “moeten” mensen honderden kilometers per week rijden? Dat lees ik hier bij veel reacties.

    Ik leef autoloos (trauma na ongeval toen ik leerde rijden) en woon daarom in een stadje met veel openbaar vervoer. Ik zou wel in het bos of tussen de velden kunnen wonen en een droomjob doen ver van mijn woonplaats maar zoveel moeite, tijd, stress en geld heb ik daar niet voor over. Ik haal boodschappen te voet of met de fiets en plan ze meestal in op mijn route als ik ergens naartoe ga. Een lekker simpel en vooral een heel betaalbaar leven in vergelijking met de gemiddelde Vlaam…

Geef een reactie