Je bekijkt nu Nachtvluchten Brussels Airport: hinder blijft, maar steun voor totaalverbod klein

Nachtvluchten Brussels Airport: hinder blijft, maar steun voor totaalverbod klein

De geluidshinder door nachtvluchten op Brussels Airport blijft een heikel punt voor veel omwonenden. Toch blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van DHL, in samenwerking met Indiville en Bpact, bij 1.416 omwonenden van Brussels Airport dat een overgrote meerderheid géén voorstander is van een volledig verbod. Technologie en economische belangen wegen voor velen zwaarder door.

Geluidoverlast blijft realiteit, maar vooral overdag

Uit de bevraging blijkt dat bijna 1 op de 3 omwonenden hinder ervaart van het vliegverkeer. Toch situeert die hinder zich vaker overdag dan ’s nachts. Slechts 13% geeft aan ’s nachts “redelijk tot zeer veel” hinder te ondervinden — een daling ten opzichte van 17% in 2024.

Actieve leden van lokale actiegroepen melden overigens structureel meer hinder dan andere bewoners, wat wijst op een hogere betrokkenheid bij het thema binnen deze groep.

Beperkte steun voor totaalverbod op nachtvluchten

Ondanks de hinder pleit slechts 22% van de ondervraagden voor een totaalverbod op nachtvluchten. Vorig jaar lag dat percentage nog op 25%. De regionale verschillen zijn opvallend: in Vlaams-Brabant is slechts 17% voor een verbod en 56% tegen. Brusselaars zijn kritischer, met 32% voorstanders en 39% tegenstanders van een verbod.

Brussels Airport blijft economische motor

Wat sterk meespeelt in de opinie van de omwonenden is het economische belang van Brussels Airport. 75% van de ondervraagden erkent het belang van de luchthaven voor werkgelegenheid en de economie. Minder dan een kwart vindt dat beperkingen uit de omgevingsvergunning niet versoepeld mogen worden als die de economie zouden schaden.

Technologie als voorkeuroplossing

Een meerderheid van de bewoners gelooft niet in een strenge beperking van het vliegverkeer als dé oplossing. Er is eerder een voorkeur voor technologische innovatie. Zo ziet 49% heil in stillere vliegtuigen en pleit 40% voor strengere geluidsnormen tijdens de nacht. 14% kiest voor een vermindering van het totale aantal vliegbewegingen.

Vakantievluchten en nachtelijke lijnvluchten krijgen minder begrip dan medische nachtvluchten

Interessant is dat de aard van de nachtvluchten sterk meespeelt in de opinie. Voor medische en dringende nachtvluchten is er brede steun: 83% vindt dat die moeten kunnen doorgaan. Vakantievluchten (20%) en nachtelijke lijnvluchten binnen Europa (23%) stuiten daarentegen op veel minder begrip.

Politieke impact blijft beperkt

Het debat over nachtvluchten speelt voor meer dan de helft van de bewoners geen doorslaggevende rol bij verkiezingen. Voor 52% van de respondenten is het geen bepalend thema in hun stemgedrag, vergelijkbaar met vorig jaar.