Uitbreiding metronet gewenst in Brussel

Uitbreiding metronet gewenst in Brussel

In opdracht van Beliris en de MIVB werden 1.200 Brusselaars in het panel van Bpact online gevraagd naar hun verplaatsingsgewoontes en hun mening over het metronetwerk in de stad. 30% van de respondenten zijn inwoners van de gemeentes die betrokken zijn bij de aanleg van de nieuwe metrolijn 3. De resultaten tonen aan dat 75% een uitgebreider metronet wil en dat 75% lijn 3 al een nuttige toevoeging aan het huidige net vindt.

Meest efficiënte vervoersmiddel in Brussel

De auto is met 46% het meest gebruikte vervoersmiddel in Brussel, toch zegt 38% de metro minstens vier keer per week te gebruiken. 27% van de respondenten gebruikt de metro slechts occasioneel, een kwart een tot twee dagen per week en 12% nooit. 11% stelt het openbaar vervoer in het algemeen niet te gebruiken.

74% van de Brusselaars vinden dat de metro het meest efficiënte vervoersmiddel is om zich in de stad te verplaatsen. Ze halen deze voordelen aan:

  • de mogelijkheid om zich snel te verplaatsen
  • minder verkeersopstoppingen
  • een betere toegankelijkheid van Brussel

Brusselaars tussen 18 en 34 jaar nemen meer de metro (51%) dan de auto (41%).

Metro voor vrije tijd en familiebezoek

Brusselaars die de metro minstens vijf dagen per week nemen, doen dat voor hun vrije tijd (52%), om bij vrienden of familie op bezoek te gaan (51%), om boodschappen te doen (48%) en om naar het werk te gaan (47%).

Wie de metro een tot vier dagen per week neemt, doet dat voornamelijk om vrienden of familie te bezoeken (48%), voor hun vrijetijdsbestedingen (42%), om boodschappen te doen (37%) en om naar het werk te gaan (29%).

35% van de mensen die de metro nooit gebruiken, geven daarvoor als reden dat er geen lijn bij hen in de buurt is en bij 10% is dat omdat er geen metro naar hun bestemming gaat.

Uitbreiding metronet broodnodig

Er is een uitbreiding van het metronet nodig. Daar is 74% van de Brusselaars het over eens. Wie aangeeft dat het net wel voldoende uitgebreid is, woont voornamelijk in gemeentes die een metrolijn ter beschikking hebben. Voorstanders van een uitgebreider metronet ondersteunen de ontwikkeling van de nieuwe metrolijn 3 naar het noorden van het gewest. In de gemeentes waardoor de nieuwe lijn zou lopen: Vorst, Schaarbeek en Evere, loopt dat cijfer op tot 82%. Amper 7% van alle ondervraagden vindt een uitbreiding van het metronet niet nuttig.

Metrolijn 3

De toekomstige metrolijn 3 zal een rechtstreekse verbinding tussen Evere en Vorst, door het centrum van Brussel, in twintig minuten mogelijk maken. De werken voor de nieuwe lijn zullen in 2023 van start gaan.

Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt: “Deze peiling toont aan wat we elke dag vaststellen: Brusselaars steunen hun openbaar vervoer en willen dat het net uitbreidt. Dat is natuurlijk de doelstelling van de MIVB en van het Gewest met de investeringen die gebeuren voor verbeteringen op korte termijn en de investeringen op lange termijn zoals deze voor metro 3.”

Geef een reactie