September, dat betekent de start van het schooljaar. Uit een onderzoek van Acerta, uitgevoerd door Indiville en Bpact, blijft dat 4 op 10 werknemers (38%) interesse hebben om, naast hun vaste job, gastleraar te zijn. Uit de studio blijkt ook dat bedrijven hiervoor open staan: 56% van de werkgevers is bereid om hun werknemers via dat statuut in het onderwijs te laten werken. Deze cijfers zouden een potentiële oplossing kunnen zijn voor het nijpend lerarentekort.
Wat houdt het statuut van gastleraar juist in?
Het statuut van gastleraar is nog niet zo bekend. Het is namelijk pas sinds vorig schooljaar mogelijk en kadert binnen de maatregelen die de Vlaamse Regering genomen heeft om het lerarentekort aan te pakken. Het grote voordeel van het statuut is dat werknemers niet onmiddellijk een grote carrièreswitch moeten maken. De gastleraar blijft voor het grootste deel actief als werknemer, zelfstandige of vrije beroeper, maar reserveert een beperkte tijd (een korte aaneensluitende periode of enkele uren per week) om bij te springen in een school. Ook andere profielen, zoals gepensioneerden en thuisblijfouders, kunnen via het statuut aan de slag.
Interesse in het statuut van gastleraar is groot
Hoewel het statuut dus nog niet zo lang bestaat, is er opvallend veel interesse voor. Uit het onderzoek van Acerta, in samenwerking met Indiville en Bpact, blijkt dat 4 op 10 werknemers (38%) interesse heeft om als gastleraar aan de slag te gaan. En ook aan de kant van de werkgevers is er wel wat animo. Meer dan de helft van de werkgevers (56%) is bereid hun werknemers via dat statuut in het onderwijs te laten werken.
Aan de kant van de werknemers zijn vooral de arbeiders terughoudend. Bij de werkgevers zijn dat de kleinere bedrijven. Maar over het algemeen is de reactie positief. Het statuut van gastleraar heeft ook voor alle partijen voordelen. Sabine Goossens, projectverantwoordelijke van Acerta Consult, verduidelijkt: “De winst voor de scholen is evident. Werkgevers mogen ervan uitgaan dat een werknemer, die vragende partij is om in het onderwijs bij te springen én van zijn werkgever die kans ook krijgt, als een loyale en gemotiveerde werknemer naar de werkvloer terugkeert. Als werkgever draag je bovendien bij aan een waardevol maatschappelijk project. Voor werknemers tenslotte is het een kans om een extra zinvolle invulling en/of zuurstof aan hun carrière te geven: enerzijds delen ze hun ervaring, anderzijds kunnen ze onderbenutte talenten aanspreken.”
Interesse omzetten in actie
Vlaams Minister van Onderwijs Ben Weyts wil dit potentieel van mogelijke gastleraars gebruiken in de strijd tegen het lerarentekort. Daarom zal er dit jaar een nieuw project worden gelanceerd om het statuut nog aantrekkelijker te maken. Acerta Consult zal, samen met 6 hogescholen, bedrijven en gastleraren aan elkaar matchen. Daarnaast zullen zij werknemers, zelfstandigen en andere privépersonen begeleiden om als gastdocent aan de slag te gaan. In oktober wordt het project via een campagne gelanceerd.
Ontslagnemend Minister van Onderwijs Ben Weyts vult aan: “Heel veel mensen beseffen dat je via lesgeven een grote positieve impact kan hebben: het is heel tastbaar en heel betekenisvol, en dat is precies wat veel mensen later in hun carrière zoeken. Via het statuut van gastleraar kunnen zij heel gemakkelijk proeven van het mooiste beroep ter wereld. We merken dat veel mensen nog aarzelen om de sprong in het onbekende te wagen en daar willen we hen heel concreet bij helpen. Zo zullen we laten zien dat het makkelijker is dan je denkt om enkele uren per week een school uit de nood te helpen. En misschien zelf een nieuwe roeping te vinden.”
Over het onderzoek
De gegevens voor dit artikel komen uit de spiegelbevraging die Acerta Consult jaarlijks laat uitvoeren door onderzoeksbureau Indiville op het Bpact-panel. De vragenlijst wordt beantwoord door een representatief staal van werkgevers (meer dan 500) en werknemers (meer dan 2.700). De enquête werd afgenomen eind januari 2024. De data van de bedrijven werden gewogen om representatief te zijn. Dankzij deze aanpak kan een historisch perspectief geboden worden vanuit werkgevers- en werknemersstandpunt.
Gastleraar zijn is een erg geprivilegeerde positie tegenover leraar zijn. Het leraar zijn w door Min. Weyts gedegradeerd. En de gastleraar vergeet dat niet elke klas een groep geinteresseerden is, maar vaak een bende pubers dat er lang niet altijd zin in heeft. Bij ervaring kan ik zeggen dat veel gastleraars er weinig van bakken. Ze zijn ook niet opgeleid om les te geven, kregen al die psychologie en pedagogie niet, en als surplus hoeven ze ook de jobkes buiten het lesgeven niet te doen. Maw een school kan er niet op draaien maar voor de gastleraar is het wel lukratief. Lang leve Ben Weyts!