Bij Bpact gaan we er prat op dat we iedereen een stem geven. Zo ook in aanloop naar zondag 13 oktober 2024: de verkiezingen in Vlaanderen voor de steden, gemeentes en provincies. Het zal de eerste keer zijn dat deze verkiezingen verlopen met een opkomstrecht, in plaats van een opkomstplicht. Daarom werkten we de Stemmerstest uit, samen met Tree Company.
Dit is een interactieve test voor burgers rond de lokale verkiezingen: waarom gaan ze wel of niet stemmen, wat houdt hen tegen en hoe kunnen ze hun drempels aanpakken? Lokale besturen volgen via op een live dashboard de resultaten én krijgen inzichten in de drempels van hun inwoners.
De Stemmerstest krijgt de steun van Agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid, omdat het past in het project ‘Drempelvrij kiezen’ – een reeks geselecteerde projecten waaronder ook Netwerk Tegen Armoede, de Inclusie ambassade, de Bataljong, VRT Edubox en De Kei, die erop mikken om specifieke doelgroepen te informeren en motiveren rond deelname aan lokale maatschappelijke leven, en dus ook de verkiezingen.
Hoe werken we inclusief?
Op basis van een vooronderzoek bij 1.000 Vlamingen, ontwikkelden we een set van vragen die voldoende indicatief, helder en eenduidig waren om en interactieve test mee te programmeren. Doel van die test is een ‘profilering’: door de antwoorden kunnen we mensen een soort typering geven. Niet om ze alweer in ‘hokjes’ te steken, maar wél om ze heldere informatie en tips mee te geven over hun profiel. Bijvoorbeeld om praktische drempels (ik ben slecht ter been, niet mobiel), kennisdrempels (hoe werkt dat, ‘stemmen’?) en motivatiedrempels (ik heb toch geen impact?) vast te pakken en op te lossen. Want impact, daar gaan we voor, en dus ook om iedereen, ook en vooral die moeilijk bereikbare doelgroepen een stem te geven.
Samenwerken met partners
We doen dit niet alleen. Ons partner netwerk is hierin essentieel. Input vanuit Agentschap Binnenlands Bestuur, maar ook de partnerorganisaties was superbelangrijk. Maar ook het ‘zetten’ in de markt: met de Vlaamse steden en Gemeenten, VVSG, Kortom, Vlaamse overheid, en de doelgroep-organisaties maakten een groot verschil.
Samen met ons eigen panel van meer dan 50.000 Belgen, en een uitgebreide campagne via social media, gaan we voor een grote impact. Een na-onderzoek, dus na de verkiezingen, zal aangeven hoe we mensen toch konden informeren en richting geven in de campagne.