VRT moet diverser, digitaler en minder serieus

VRT moet diverser, digitaler en minder serieus

Wat vindt de Vlaming écht van de openbare omroep? Dat was het opzet van het “Jouw VRT”-onderzoek. Uit de studie blijkt dat 77 procent van de Vlamingen tevreden is over de VRT. Een mooi resultaat. Al blijkt dat de omroep nog te weinig aansluiting vindt bij jongeren, kortgeschoolden en mensen van buitenlandse afkomst. Meer diversiteit en een sterk digitaal aanbod moeten ervoor zorgen dat deze kloof gedicht wordt.

Over het onderzoek

Het “Jouw VRT”-onderzoek bestond uit twee delen: een representatieve steekproef bij 2.620 Vlamingen tussen 12 en 75 jaar, waarvoor de VRT samenwerkte met Bpact en Indiville, en een uitgebreide vragenlijst. Bijna 10.000 Vlamingen vulden een vragenlijst in op de website van de VRT of deden dat in de caravan die afgelopen zomer door Vlaanderen toerde.

1 op 3 kent de merknaam VRT niet

Een opvallend eerste vaststelling is dat 1 op 3 Vlamingen de merknaam VRT niet kent. Vaak kennen deze mensen de verschillende aanbodmerken wel, zoals MNM of Eén. De oorzaak hiervan moeten we vooral zoeken bij het beleid van de openbare omroep om vooral haar aanbodmerken uit te spelen.

Geen groot probleem, zou je op het eerste zicht denken. Maar volgens Karen Donders, directeur Talent & Ontwikkeling en Publieke opdracht, is het toch belangrijk dat mensen ook VRT als merknaam kennen: “Het is belangrijk dat mensen weten dat bijvoorbeeld MNM een merk is van de VRT. Want in het digitale tijdperk kunnen we niet met 10 tot 15 verschillende merken aanwezig zijn. Daar moeten we meer vanuit één centraal merk inzetten om vindbaar te zijn ten opzichte van mastodonten als Netflix en Disney.”

Kwalitatief, betrouwbaar en belangrijk

Hoewel er dus nog gewerkt kan worden aan de merkbekendheid van de openbare omroep, vindt 73% van de Vlamingen de VRT wel betrouwbaar en kwalitatief. Bovendien heeft de VRT volgens 87% een voorbeeldfunctie en moet zij helpen bij het herkennen van nepnieuws. Iets waar de openbare omroep van plan is om nog extra op in te zetten. Het merendeel van de Vlamingen (78%) ziet ook het belang in van een eigen Vlaamse openbare omroep.

Te serieus en te weinig diversiteit

De helft van de respondenten vindt het aanbod van de VRT momenteel te serieus. Gedelegeerd bestuurder Frederik Delaplace wil hier iets aan doen: “Het is belangrijk dat we onze publieke opdracht ook tot uiting kunnen laten komen op een meer ontspannende manier: met muziek, humor, talkshow en sitcom. Het kan niet de bedoeling zijn dat we nog 100 jaar F.C. De Kampioenen blijven herhalen. Dus we moeten ook in dit genre investeren.”

De VRT moet naast een kwalitatief, ontspannend aanbod zorgen voor meer diversiteit. 88% van de Vlamingen vindt het immers belangrijk dat de openbare omroep aandacht heeft voor verschillende meningen.

Investeringen in een digitaal aanbod

De VRT zal de komende jaren inzetten op een sterk digitaal aanbod van audio en video. Uit “Jouw VRT” blijkt dat hier ook een duidelijke vraag naar is. De Vlaming verwacht van de openbare omroep dat zij ook online een barrière zal vormen tegen fake news en een voorbeeldrol zal spelen op het vlak van privacybescherming. Met de tv-app van VRT NU wordt de eerste stap gezet.


Als Bpact-panellid had je via dit onderzoek rechtstreeks invloed op de beleidsstrategie van de VRT. Een impact die alle Vlamingen in het dagelijkse leven zullen voelen. Wil je ook je mening geven over maatschappelijke thema’s? Klik dan hier en doe snel mee met Bpact.

Geef een antwoord