Je bekijkt nu Buurtsupers onderscheiden zich van ketens op kenmerken als nabijheid, bereikbaarheid en sociaal contact

Buurtsupers onderscheiden zich van ketens op kenmerken als nabijheid, bereikbaarheid en sociaal contact

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Niet gecategoriseerd
  • Bericht reacties:1 reactie

Indiville deed in samenwerking met het Bpact-panel en in opdracht van Buurtsuper, de UNIZO-organisatie van speciaalzaken en zelfstandige supermarkten, een representatief onderzoek bij 1.031 consumenten. De centrale vraag was: waarom kiezen consumenten al dan niet voor een zelfstandige buurtsupermarkt? De nabijheid en de bereikbaarheid blijken belangrijke redenen. Daarnaast onderscheiden buurtsupermarkten zich tegenover de ketens op sociale en persoonlijke parameters.

Boodschappen worden toch nog vooral in een fysieke winkel gedaan

Ondanks de opmars van online boodschappen doen, blijft bijna iedereen (97%) regelmatig naar een fysieke winkel gaan. 1 op 10 Vlamingen doet al eens online boodschappen en gaat ze dan ophalen. Hetzelfde aantal laat ze soms thuis leveren.

Vlaming winkelt vooral om de producten zelf te kunnen kiezen

De belangrijkste reden voor de Vlaming om naar de winkel te gaan, is om de producten zelf te kunnen kiezen (79%). Ongeveer de helft kan dichtbij huis of het werk boodschappen doen. Hierdoor krijgt thuislevering minder meerwaarde. 4 op 10 Vlamingen vinden winkelen gewoon leuk of gezellig. 

Bijna 1 op 3 vindt het sociale aspect van winkelen belangrijk. Opvallend is dat ouderen dit belangrijker vinden dan jongeren. 15% bij de jongste doelgroep (18-34 jaar) vindt dit belangrijk, bij 35-49 jaar groeit dat aantal tot 27%, bij 50-65 jaar is dat 38% en bij de oudste consumenten (65+ jaar) is dat bijna 1 op 2 (45%).

De buurtsupermarkt is gekend en bemind

Bijna 9 op 10 Vlamingen hebben een supermarketketen (zoals Colruyt, Delhaize De Leeuw, Carrefour Hypermarkt) of een discount (Aldi, Lidl…) in de buurt. Voor de zelfstandige buurtsupermarkten (zoals Spar, AD en Proxy Delhaize, Carrefour Market en Express, Albert Heijn en Alvo) is dat 69%. 7 op 10 Vlamingen heeft ook speciaalzaken, zoals een lokale bakker of slager, in de buurt. 

Meer dan 9 op 10 (92%) Vlamingen weten dat buurtsupers, ondanks dat zij het enseigne van Carrefour, Delhaize etc. dragen, uitgebaat worden door zelfstandigen. Het huidige sociale conflict bij Delhaize, waarbij er voor een aantal winkels een zelfstandige uitbater wordt gezocht, en de media-aandacht hiervoor kunnen hierop een invloed hebben. 

Voor de meerderheid van de consumenten (60%) zou het verdwijnen van de buurtsuper een gemis zijn. 39% ziet weinig of geen verschil tussen de buurtwinkel en een keten.

Er wordt meer gekocht bij discounts en ketens, maar buurtsupermarkten en speciaalzaken worden vaker bezocht

Vlamingen doen vooral hun ‘grote boodschappen’ bij ketens of discounts. Ze kopen er dus veel in één keer. Maar buurtsupermarkten en speciaalzaken worden frequenter bezocht. Van de consumenten die aangeven dat ze het sociaal aspect tijdens het winkelen belangrijk vinden, doet 40% meerdere keren per week boodschappen. Opvallend is dat dat verschil het grootst is bij de zelfstandige buurtsuper.

Nabijheid en bereikbaarheid, samen met sociale en persoonlijke aspecten, zijn de belangrijkste troeven van de buurtsuper

Bijna 7 op 10 consumenten (67%) gaan vooral naar de buurtsupermarkt omwille van de nabijheid. Ongeveer de helft (52%) vindt de opening op zondag en/of feestdagen een grote troef. 

Aspecten zoals ‘vriendelijkheid’, ‘persoonlijke service’ en ‘sociaal contact’ zijn vooral voor de oudere consumenten belangrijke drijfveren om naar de buurtsupermarkt te gaan. Dat is niet onlogisch. Deze parameters vormen namelijk het grootste onderscheidend vermogen van de buurtsupermarkt ten opzichte van de ketens. Het gaat dan over de persoonlijke service (53% bij de buurtsuper tegenover 18% bij de ketens), de gezelligheid (50% tegenover 16%) en de winkel als een ontmoetingsplek (47% tegenover 23%).

Waar onderscheiden de ketens zich dan? Op parameters als assortiment en prijs (90% en 87%)!

Dit bericht heeft één reactie

  1. monik buyle

    De supermarkten hebben alle kleine zelfstandige winkels weg geconcurreerd. Wij missen onze bakker, slager, kruidenier waar je als mens werd behandeld en niet als nummer. Daar kon je kiezen en ook iets vragen als je een artikel miste.

Geef een reactie