Je bekijkt nu Helft van de Belgen (52%) verandert van merk omwille van slechte reputatie over duurzaamheid

Helft van de Belgen (52%) verandert van merk omwille van slechte reputatie over duurzaamheid

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Niet gecategoriseerd
  • Bericht reacties:0 Reacties

Authenticiteit bij duurzaamheidsstrategie van bedrijven geeft de doorslag

85% van de Belgen heeft een uitgesproken interesse in duurzaamheid, met de groep van 65+’ers als grootste koploper (90%). Dat blijkt uit de studie Sustainapoll, een samenwerking tussen Antwerp Management School, Bigtrees, Bpact, Encon en Indiville bij de Belg over hun attitudes, kennis, het belang en gedrag tegenover duurzaamheid. 83% is er echter van overtuigd dat bedrijven alleen maar duurzaam ondernemen omdat ze een positief imago willen uitdragen. “Hoog tijd om van authenticiteit en transparantie vaste sleutelbegrippen te maken bij het uitstippelen van een duurzaamheidsstrategie als bedrijf”, vindt Jan Beyne, duurzaamheidsexpert van Antwerp Management School.

Duurzaamheid leeft in België, dat bevestigt de studie Sustainapoll. Opvallend: er is geen grotere interesse bij de jongste leeftijdsgroep. Elke leeftijdsgroep is ermee bezig. 65+’ers hebben zelfs de meest uitgesproken interesse (90%).

Belg onderschat eigen impact

Van wie verwachten Belgen de grootste inspanningen en op welke domeinen? Voor twee derde (67%) behoort het tegengaan van vervuiling tot de duurzaamheidsinspanningen van bedrijven. 64% vindt dat de overheid aan zet is voor de vermindering van CO2-uitstoot. Als het gaat over de energieomslag kijkt 50% naar de overheid en 35% naar bedrijven. Slechts vier op de tien (43%) is ervan overtuigd dat ze zelf nog het meeste verschil kunnen maken aan de afvalberg te verkleinen.

Daarmee onderschatten Belgen enorm de impact die ze zelf kunnen hebben. Jan Beyne, duurzaamheidsexpert van Antwerp Management School, analyseert de situatie: “Bedrijven hebben een grote rol om verantwoord te ‘produceren’. Als burgers hebben we dan weer een grote rol om verantwoord te ‘consumeren’.”

Respecteren van mensenrechten grootste invloed op aankoopgedrag

Belgen zijn vaker bezig met de impact van energiebesparing en maatregelen die CO2 verminderen dan vorig jaar. Ook bij de aankoop van een product of dienst, is er al sprake van een zekere ‘duurzaamheidsreflex’. De helft van de Belgen (50%) is bewust bezig met de vraag hoe schadelijk iets is voor mens, maatschappij of planeet alvorens iets te doen, te kopen of te ondernemen. Ruim een op drie (36%) heeft het voorbije jaar een product of dienst niet (meer) gekocht omwille van duurzaamheid. Sterker nog, 52% verandert van merk omwille van een slechte reputatie over duurzaamheid.  

Respecteren van mensenrechten is de voornaamste invloedfactor (65%) op het herzien van een aankoop. 60% laat zich bij de aankoop leiden door wat ze weten over het gebruik van natuurlijke ingrediënten. De arbeidsomstandigheden van het personeel (59%), ten slotte, vervoegt de top 3 aan invloedfactoren op het aankoopbeslissingen.

Ongeloof over duurzaamheidsacties van bedrijven is groot

Belgen mogen dan wel interesse tonen voor duurzaamheid, toch is het eerder slecht gesteld met het geloof dat Belgen hechten aan de inspanningen van bedrijven rond duurzaamheid. 83% is ervan overtuigd dat bedrijven duurzaam ondernemen om een positief imago te hebben. 60% vermoedt dat bedrijven zich tot duurzaam ondernemen toeleggen omdat andere bedrijven dit ook doen. 58% denkt dan weer dat winst de grootste motivator is. Het geloof in bedrijven of organisaties die zich als duurzaam voorstellen is dan ook veeleer laag, zeker als het gaat over privébedrijven (3%) en overheidsinstellingen (5%).

Jan Beyne verklaart: “De perceptie is dat bedrijven duurzaam ondernemen om een positief imago te creëren, winst te verhogen of omdat andere bedrijven het ook doen, niet omwille van ‘oprechte’ redenen. Of het nu gaat over woke washing of green washing, telkens vormen waarbij je voornamelijk praat over je sociale en groene ambities zonder de daadwerkelijke impact ervan af te toetsen, heeft geen enkele zin. Integendeel, zoiets kan heel verkeerd uitpakken. Let wel, vele organisaties doen dit niet per se opzettelijk. Ze ontbreken de juiste data om de correcte veronderstellingen te maken. Dé boodschap voor bedrijven: werk aan een authentieke ESG-strategie, waarbij je aangeeft waar je als bedrijf nog potentiële negatieve impact hebt en wat je eraan tracht te doen, alsook hoe je jouw positieve impact kan vergroten.”

Toch zijn er al voorzichtige stappen op te merken in de perceptie over de duurzaamheidsambities van bedrijven: ruim 1 op 3 (36%) schat in dat duurzaam ondernemen wordt gemotiveerd vanuit een bezorgdheid over de toekomst. “Om een echt verschil te maken in de wereld moet je niet alleen jezelf veranderen, maar ook anderen inspireren om dat te doen”, stelt Jan Beyne.Op die manier creëer je een rimpeleffect. Duurzaam ondernemen gaat over een positief imago proberen creëren én winst verhogen én een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving.”

Geef een reactie