Net als vorig jaar was Bpact dit jaar partner van de nieuwe editie van de Sustainapoll, een bevraging over duurzaamheid van AMS, Indiville, bigtrees en Bpact bij 1.000 Belgen. Een opvallende conclusie is dat hoogopgeleiden het klimaat en ecologie belangrijk vinden, maar hun gedrag hier niet naar aanpassen. Bij laagopgeleiden geldt het omgekeerde.
Klimaat en ecologie zijn een topprioriteit
Het klimaat is een topprioriteit voor veel Belgen. Enkel gezondheidszorg en onderwijs worden als belangrijker gezien. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat wie een diploma hoger onderwijs heeft en goed rondkomt, zich meer zorgen maakt over het klimaat dan laagopgeleiden die meer op hun geld moeten letten.

Mensen die moeilijker rondkomen maken vaker duurzame keuzes
Ondanks het belang dat hoogopgeleiden hechten aan de klimaatproblematiek, nemen ze niet altijd de meest duurzame keuze. Als het gaat over hoe we ons verplaatsen, wat we koken, waar we op vakantie gaan… Dan zien we dat Belgen die moeilijker rondkomen regelmatiger een ecologische keuze maken. Vaak is dat uit noodzaak want deze ecologische keuzes leveren ook financiële voordelen op. Denk aan de verwarming een graadje lager zetten, kleding herstellen of zoveel mogelijk voedselverspilling vermijden.


Deze bevinding verbaast Wannes Van Giel van bigtrees niet. “Hoewel we heel goed beseffen dat vliegtuigen schadelijk zijn, vliegen we meer en meer. Ons brein heeft allerlei mechanismen om het voor onszelf goed te praten. ‘Ik eet een keer per week vegetarisch, dus ik mag vliegen’. Dat is menselijk.”
Moeten vervuilende keuzes dan duurder gemaakt worden?
Op het eerste zicht zou je dan kunnen concluderen dat om de hogere klasse duurzamere keuzes te laten maken, je de vervuilende keuzes duurder moet maken. Zo raak je ook hen in hun portefeuille. Volgens Jan Beyne van AMS is dat niet de oplossing. “Als je iets alleen maar duurder maakt, dan ontneem je mensen ook kansen. Je moet daarmee opletten.”
Ook Van Giel deelt die mening. Volgens hem schort het zeker niet aan de motivatie. Veel bevraagden weten gewoon niet of hun keuze ecologisch is of niet. Beyne vult aan: “Voor duurzame chocola willen veel mensen extra betalen. Alleen zijn er zoveel labels en certificaten dat de consument door de bomen het bos niet ziet.”
Geen misleidende reclame meer over duurzaamheid
Europa wil komaf maken met deze verwarring. Het Europees Parlement keurde begin dit jaar een verbod op misleidende reclame over duurzaamheid goed. “We zien soms dat duurzaamheid niet hoog scoort als argument om een product te kopen, maar wel ‘repareerbaarheid’ of ‘seizoensgebondenheid’”, vult Van Giel aan. “Je kan mensen makkelijker overtuigen als je duurzaamheid kan linken aan gezondheid of, ja, een financieel voordeel. Daarover moet nog beter gecommuniceerd worden.”
Altijd hetzelfde liedje !
Wetten en reglementen zijn voor een ander maar niet voor mij.
Zie niet naar wat men beweert maar naar wat men doet .
waarom vraagt men of men meer wilt betalen door rechtreeks bij de boeren te kopen? dit zou in principe goedkoper moeten zijn, want je schekeld een heleboel winsten uit van alle tussenpersonen. dus , nee ik ben niet bereid om meer te betalen,