Je bekijkt nu Stemtesten zijn de meest gebruikte bron van informatie

Stemtesten zijn de meest gebruikte bron van informatie

In de aanloop naar de lokale verkiezingen op 13 oktober lanceerden Tree Company & Bpact de Stemmerstest. Dit was geen klassieke stemtest, maar een interactieve test die burgers hielp om te begrijpen hoe zij naar de verkiezingen keken. Op basis van de antwoorden zagen deelnemers welk ‘stemmersprofiel’ het beste bij hen persoonlijk paste. In totaal schreven 139 lokale besturen zich in voor de Stemmerstest. 53 196 burgers vonden hun weg naar de Stemmerstest. 40 091 (of 75%) vulden de interactieve test ook volledig in.

Achteraf deden we ook een onderzoek bij de deelnemers aan de Stemmerstest. Hieruit bleek o.a. dat stemtesten veelgebruikte bronnen van informatie zijn voor kiezers. Twijfelaars die deelnamen aan de Stemmerstest zijn vaker gaan stemmen dan andere twijfelende kiezers.

Over de Stemmerstest

De Stemmerstest werd gesteund door de Vlaamse Overheid. Binnen het project ‘Drempelvrij Kiezen’ werden er verschillende initiatieven geselecteerd die kwetsbare bevolkingsgroepen probeerden te bereiken, te informeren en te enthousiasmeren om hun stem uit te brengen tijdens de lokale verkiezingen. Dit past binnen de missie van Bpact om iedereen een stem te geven, zeker aan de ‘unheard voices’.

Het hoofddoel van de Stemmerstest was om mensen bewuster te maken van hun eigen houding ten opzichte van stemmen en politiek. Door inzicht te geven, wilde de test helpen om obstakels om te gaan stemmen te overwinnen. Iedereen die de test invulde, kreeg op maat gemaakte informatie en advies over hoe ze betrokken konden raken bij de lokale politiek en hoe ze hun stem konden laten horen.

Naast de interactieve test lanceerden we ook een specifieke, chat-gebaseerde versie voor jongeren.

Wil je meer weten over hoe we inclusief werkten en wie onze partners waren? Klik hier om meer te lezen.

Lager opgeleiden zijn minder vaak gaan stemmen

Uit ons onderzoek blijkt dat stemmen geen gewoonte is voor mensen. Hoewel dit vaak gedacht werd, blijkt dat meer mensen niet zijn komen opdagen dan verwacht. Er zijn ook meer twijfelaars dan op voorhand ingeschat. Vooral jongeren en lager opgeleiden hebben vaker getwijfeld om te gaan stemmen.

Uiteindelijk waren het de lager opgeleiden die minder zijn gaan stemmen. 50-plussers daarentegen trokken het vaakst naar de stembus.

Intrinsieke motivatie is de belangrijkste drijfveer

De belangrijkste reden waarom mensen dan wel gingen stemmen, is omdat ze stemmen zien als een burgerplicht (60%). Daarna komen “Ik vond het belangrijk om mijn stem te laten horen in de lokale politiek” (53%) en “Ik wou dat een bepaalde partij in de meerderheid geraakte in mijn stad of gemeente” (31%).

Opvallend is dat twijfelaars die deelnamen aan de Stemmerstest vaker toch gingen stemmen dan andere twijfelende burgers in Vlaanderen.

Niet-stemmers hadden iets anders te doen of geloven niet meer in de politiek

Aan de niet-stemmers vroegen we in het onderzoek waarom ze niet zijn komen opdagen. De belangrijkste reden hiervoor was dat ze al iets anders te doen hadden die dag (18%). Daarna kwamen de redenen “De politiek houdt toch geen rekening met mensen zoals ik” (14%) en “Ik heb geen interesse in lokale politiek en ben dus niet gaan stemmen” (14%).

36% van de burgers voelde zich onvoldoende geïnformeerd

Meer dan 1 op 3 burgers voelde zich onvoldoende geïnformeerd over de lokale politiek. Van wie willen ze dan graag informatie ontvangen? Ze kijken hiervoor vooral naar de gemeenten zelf. De lokale en Vlaamse overheden moeten mensen motiveren om naar het stemhokje te gaan.

In de komende jaren zal er dus voldoende geïnformeerd moeten worden. Verder zal ook burgerparticipatie en -betrokkenheid een belangrijke pijler worden voor lokale besturen.

Burgers halen vooral informatie uit stemtesten

53% geeft aan dat ze informatie haalden uit stemtesten die info gaven over de standpunten van de politieke partijen in de stad of gemeente. Op de tweede plaats staan de folders en blaadjes van partijen of politici (44%). Maar ook uit gesprekken met collega’s, familie, kennissen en vrienden (40%) wordt heel wat info gehaald. De info die verstrekt wordt via de media valt net buiten de top 3.