Hoewel een meerderheid van de omwonenden last heeft van geluidshinder, is er toch weinig draagvlak voor een totaalverbod op nachtvluchten. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van DHL, uitgevoerd door Indiville en Bpact, bij 1.032 mensen die in de buurt van Brussels Airport of onder vliegroutes wonen, zowel in Vlaams-Brabant als Brussel.
Geluidshinder is er, maar wel beperkt
Een meerderheid van de bevraagden heeft last van geluidshinder door de vliegtuigen. Bij 39% is dat ‘een beetje’. Bij 28% ‘redelijk tot zeer veel’. 31% daarentegen heeft helemaal geen last. Het zijn bovendien vooral de dagvluchten die overlast veroorzaken, en niet de nachtvluchten. 4 op 10 vindt dat vluchten ’s nachts moeten kunnen onder de huidige beperkingen van 16.000 nachtslots per jaar, waarvan 5.000 vertrekkende.
De geluidshinder lijkt dus eerder beperkt. Er wordt vooral gerekend op technologische vooruitgang om de vliegtuigen stiller te maken (73%).
Weinig draagvlak voor totaalverbod op nachtvluchten
Omwonenden zijn over het algemeen geen voorstander van een totaalverbod op nachtvluchten. Slechts een kwart is voor zo’n verbod, maar bijna de helft (47%) is tegen. In Vlaams-Brabant is 57% tegen een totaalverbod. In Brussel is dat 40%. Daar zijn er ook meer voorstanders voor een totaalverbod, namelijk 1 op 3.
Ik vraag mij af of die nieuwkomers niet wisten dat er een luchthaven was in Zaventem, waarom komen die daar dan wonen!
de vraag eigenlijk is ; wie was er eerst ???? de luchthaven of de merendeel van de bewoners
Dit artikel lijkt mij opgesteld door de opdrachtgever met doel het verbod op nachtvluchten te counteren.
“Een meerderheid van de bevraagden heeft last van geluidshinder door de vliegtuigen. Bij 39% is dat ‘een beetje’. Bij 28% ‘redelijk tot zeer veel’. 31% daarentegen heeft helemaal geen last.” Het belangrijkste lijkt mij hoeveel percent verklaarde last te hebben, dat komt uit deze en andere formuleringen niet uit, en zo werd dit onderzoek ook door de eigenaars van de luchthaven gebruikt om de vergunninggevende overheid te beïnvloeden tegen alle adviezen in.
Titel: “Geluidshinder is er, maar wel beperkt.”. Dit lijkt mij een incorrecte conclusie.
Perceptie, belangen-afwegingen speelden mee in de antwoorden.
Is er meer (gesubsidieerde) geluidsisolatie van de woningen rond de luchthaven? Zijn meer mensen rechtstreeks betrokken bij de activiteiten daar? Welke beïnvloedings-campagnes ondergingen zij (‘Focus op stillere vliegtuigen’ zegt genoeg.)?
Geeft een enquête ‘rond’ het vliegveld geen vertekend beeld?
Ik woon in de streek van Aarschot en Heist-op-den-Berg en moet binnenshuis gesprekken onderbreken als vliegtuigen hun landingsbocht nemen. Niet gewekt worden tussen 5u45 en 7u zou een wereld van verschil maken voor mijn levenskwaliteit.
Ben ik de enige? De hoge gezondheidsraad denkt er anders over.
Ik zou de enquête wel eens willen zien.