Je bekijkt nu Afschaffing van de opkomstplicht in 2024: 7 op 10 Vlamingen zal toch gaan stemmen

Afschaffing van de opkomstplicht in 2024: 7 op 10 Vlamingen zal toch gaan stemmen

Ondanks de afschaffing van de stemplicht bij de gemeenteraadsverkiezingen, zal 69% van de Vlamingen in 2024 toch naar de stembus trekken. Slechts 8% zegt zeker niet te gaan stemmen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Mijn Gemeente en Ik’ van UHasselt, onderzoeksbureau Indiville en Bpact tussen 24 februari en 31 maart 2022 bij een representatieve steekproef. Een andere opmerkelijke vaststelling uit het onderzoek gaat over fusies. Hoewel fusies tussen gemeenten vandaag regelmatig in het nieuws komen, staat 60% van de Vlamingen hier weigerachtig tegenover. 

Met ‘Mijn Gemeente en Ik’ onderzochten UHasselt, Indiville en Bpact hoe de Vlaming zijn/haar gemeente evalueert halfweg de beleidsperiode. Daarnaast werd er ook onderzocht welke invloed de afschaffing van de stemplicht zal hebben op het stemgedrag van de Vlaamse bevolking en hoe de Vlaming staat tegenover een fusie. De bevraging werd gelanceerd in alle Vlaamse steden en gemeenten. 

1 op 4 twijfelt of ze willen gaan stemmen. 8% haakt af.

Voor de volgende provincie- en gemeenteraadsverkiezingen in 2024 werd de opkomstplicht afgeschaft. Het merendeel van de Vlamingen (69%) zal zeker gaan stemmen. Slechts 8% geeft aan zeker niet te komen opdagen. 23% van de Vlaamse kiezers heeft nog niet beslist.

Of de afschaffing van de opkomstplicht een goede zaak is of niet, daarover is de Vlaamse bevolking verdeeld. Men vindt het wel positief dat de partij met de meeste stemmen eerst 14 dagen de tijd krijgt om een coalitie te vormen (68%). Ook de nieuwe regel dat het aantal stemmen dat iemand krijgt enkel bepaald wordt door de voorkeurstemmen, wordt positief onthaald bij de kiezer (69%). Bovendien is het bij de volgende lokale verkiezingen niet meer mogelijk om volmachten te gaan ronselen. 67% van de kiezers vindt ook dit een goede, nieuwe regel. Iets meer dan de helft van de Vlamingen (55%) vindt het bovendien positief dat de kandidaat met de meeste voorkeursstemmen in de grootste fractie van de coalitie vanaf 2024 automatisch burgemeester wordt.

Fusie? Nee, bedankt!

Fusies tussen gemeenten komen regelmatig in de media. Desalniettemin wil 60% van de Vlamingen niet fusioneren met één of meerdere buurgemeenten. Slechts 15% zegt volmondig ‘ja’ tegen een fusie, terwijl 24% het niet weet.

Nood aan goede communicatie en participatie

De afschaffing van de opkomstplicht en de vele fusies zorgen ervoor dat er een grote nood is aan goede communicatie met de burgers. Daarnaast is het belangrijk dat burgers inspraak krijgen in het beleid. Op die manier voelen ze zich betrokken bij het bestuur en eventuele veranderingen, zoals bijvoorbeeld een fusie. Het is niet voor niets dat 40% van de Vlamingen aangeeft een gemeentelijk burgerpanel te wensen waar ze hun mening kunnen geven. Eén derde (31%) gaat nog verder en zou graag een online participatieplatform hebben waarop de gemeente burgers kan inlichten over projecten en waarop inwoners hun mening en suggesties kunnen posten, en in discussie gaan.

Inzetten op een veilige en aangename openbare ruimte in de komende jaren

In het onderzoek ‘Mijn Gemeente en Ik’ maakte de Vlaming ook de evaluatie van zijn/haar gemeente. Over het algemeen is het aangenaam wonen in Vlaanderen: gemiddeld scoort een gemeente 7,5 op 10. Als we vragen op welke thema’s het lokaal bestuur de komende 3 jaar moet inzetten, dan vindt de Vlaming vooral mobiliteit, netheid & veiligheid en klimaat belangrijk.

Wanneer we dieper inzoomen op deze thema’s, dan zien we dat de inwoners vooral vragen het aanbod, de staat en de veiligheid van voet- en fietspaden sterk te verbeteren. Daarnaast vindt de Vlaming groen in het straatbeeld en gezellige ontmoetingsplekken belangrijk. Dit is niet zo verwonderlijk. Uit vorige onderzoeken blijkt dat we door de coronacrisis massaal onze eigen streek hebben herontdekt en meer zijn gaan wandelen en fietsen.

Deze post heeft 19 reacties

  1. Bervoets

    Voor mij is veiligheid (zeker in steden )belangrijker dan mobiliteit,wel properder ,meer,en vroeger in de ochtend OV,nu zijn er mensen die NIET op hun werk geraken om 5u45

  2. De Rijck Godelieve

    1. welzijn en zorg 2. Lokale energie voorziening 3.Algemene dienstverlening

  3. hensmans Kitty

    veligheid zeker en vast . en zeker zwaardere straffen

  4. De Rijck Godelieve

    Voor mij is welzijn en zorg belangrijk , mensen worden steeds ouder en blijven liever langer thuis in een vertrouwde omgeving dan te kiezen voor een woonzorgcentra , daarom is een goede thuis verzorging van groot belang , o.a. Poetsdienst , huisverpleging , maaltijd bezorging enzo meer .

    1. Stin

      Ik sluit mij daar volledig bij aan. Maar ben ook voor Netheid en Veiligheid gewonnen.

  5. peter leemans

    het onderwijs is samen met het gezin de hoeksteen van onze samenleving , zou wel wat hoger mogen op het lijstje .

  6. Geen verplichte opkomst bij verkiezingen; zo krijg je alleen de stemmen van gemotiveerde mensen.
    Burgemeester worden moet je verdienen door de bevolking te ‘dienen’. Wat betekent: veiligheid bovenal! En verder: er ZIJN voor de mensen en luisteren naar hun verzoeken. Geen vijf jaar wachten om de voetpaden veilig te maken voor kinderen en
    oudere mensen!

  7. CLAES L.

    VEILIGHEID: Waar zijn nu de moeders, die er voor ijverden, dat men kinderen niet meer mocht straffen? Nu trekt men zich nergens nog iets van aan. Je mag ze toch niet straffen. De gevolgen komen steeds meer naar boven. Vroeger zegden de ouders, PAS OP WANT ZE VERKOPEN ONS KOT! Nu zeggen ze, trek het u niet aan, ze kunnen u toch niets doen. Maar de mensen die er onder lijden of schade oplopen, zitten met de problemen. Men ziet nu al dat criminaliteit bij veel jeugd al ingeburgerd is. Dat zie je in het uitgangsleven, drugs moet toch kunnen, vandalisme, dat moeten zij toch niet betalen, het verkeer, enz.. Zij zijn de baas, wij kunnen de schade opruimen en betalen. Diegene die nu aan de macht zijn, waren niet verkozen, dat zegt al genoeg. Onze samenleving wordt zo naar de kloten geholpen, ten voordelen van zij die liever niet wensen te werken en hun eigen wil doen. Zie maar naar de zaak Sihame el Kaouakibi. En die moeten wij dan ook nog onderhouden, want zij willen alles wat iemand anders heeft, waar men lang voor moeten werken heeft, maar zij willen dat zonder iets te doen.
    Waarom moeten wij haar vergoeding helpen blijven betalen??? Waar zijn onze bestuursleden in het Land nu? Dat kan men niet aanpassen zeggen ze, wat de deur openzet voor de volgende die geen zin meer heeft om iets te doen, maar veeeeel poen wil binnenhalen. Degen die niet verkozen waren, maar nu aan de macht zijn, doen allerlei voorstellen om de jongeren een financieel basis pakket te geven, zonder dat ze er iets hebben voor moeten doen. Dat die partijen dat zelf financieren, maar niet met ons geld.
    We zullen wel zien bij de volgende verkiezingen. Maar daarna zullen we nog veeeel puin moeten ruimen.
    Groeten.

  8. De Wilde

    Voor mij betekend het woord veiligheid nog steeds van zich veilig van punt A naar punt B te raken zonder er je vel bij in te schieten omdat je, je in het verkeer moet begeven zowel te voet of met de fiets of andere. Blijkbaar leggen de meeste mensen de link in de criminele richting bij het woord veiligheid. Maar mobiel zijn is zo belangrijk vooral met een degelijk openbaar vervoer kan dit een verschil maken voor mensen die anders nergens meer geraken gewoon al naar familie of naar vrienden gaan. Milieu en klimaat ook op kleine schaal kan men een steen verleggen stoppen met die ellendige bladblazers te beginnen in parken een boom heeft bladeren die voor hem van en de rest van zijn omgeving van groot belang zijn mensen mogen zich terug leren aanpassen aan de natuur en niet omgedraaid.

  9. J. Mats

    Vreemd dat “veiligheid” samen met “netheid” in 1 optie vervat zit. Het zijn 2 totaal verschillende dingen. Waarom? Ten tweede: de opkomstplicht afschaffen is een goede zaak. Echter, dit meten met dergelijk onderzoek is foutief als het niet correct gebeurt. Zou je opdagen voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of voor de provincie? Zelf zou ik voor sommige verkiezingen wel gaan, maar voor andere niet bijvoorbeeld.

    1. Bpact

      Dag Mats! Bedankt voor je antwoord. Netheid en veiligheid werden als hoofdthema’s samen genomen. In verdere vragen werden deze thema’s opgesplitst om te kijken wat mensen ook effectief bedoelen wanneer ze bepaalde thema’s als prioritair hebben aangeduid. De vraag luidde niet “Zou je opdagen voor de gemeenteraadsverkiezingen? Of voor de provincie?”. De vraag in het onderzoek werd gesteld als volgt: “Ben jij van plan om in 2024 bij de gemeenteraadsverkiezingen te gaan stemmen, ook al is er dan geen opkomstplicht (stemplicht) meer?” Sinds 1994 vallen de verkiezingen voor de gemeenteraad en voor de provincie steeds samen dus ga je eigenlijk ook meteen voor de 2 stemmen. Groeten!

  10. Joosten Willem

    Veiligheid is voor mij zeer voornaam, zowel in de dag als in de nacht.
    De straten, fietspaden en wandelpaden moeten voldoen aan deze eisen.
    Iemand die voor problemen zorgt moet aangepakt worden en berecht worden.

  11. Norbert Duquesnoy

    Veiligheid op de weg, vooral dan voor fietsers die meer en meer e-bikers worden, is zeer belangrijk. In Vlaanderen is de auto nog te veel koning. Beetje gaan kijken bij onze noorderburen.

  12. Andries

    De veiligheid. Als mens op leeftijd durf ik ’s avonds nog niet buiten te gaan!

  13. Tom

    Openbaar vervoer is een klucht om op je werk te geraken. Iemand zei hier om 5u45 wel als je om 5u moet beginnen wil dat bij de lijn zeggen dat je de dag voordien van thuismoet vertrekken … Je bent er sneller te voet ’s morgens en op Zaterdag en Zondag & 8 van de 10 feestdagen die voor mij ook werkdagen zijn geraak je er nog moeilijker tot onmogelijk. Maar wel extra belast op de wagen die mijn werkgever daardoor heeft voorzien. Leve de klucht België/Vlaanderen. Wie werkt wordt beboet. Beter in je bed blijven liggen voor de peulschil verschil en mijn gezondheid zou er ook beter bij varen

  14. Stin

    Ik kan mij vinden in de rangschikking van bestuursactiviteiten waar de gemeente zich moet op richten. Alleen zou ik wel gezondheid wat hoger geplaatst hebben. Maar dat ligt natuurlijk aan mijn ouderdom. Wat het bestuur van ons land betreft zou ik wel willen dat de partij politieke spelletjes achterwegen bleven en wat meer gezond verstand de bovenhand haalt.

  15. kinsabil

    veiligheid in het verkeer? het meeste absurde abstracte smerige zet van de blaffende minderheid: veiligheid in het verkeer wilt NIET AUTOMATISCH zeggen trager verkeer, mijn voorspelling sinds het referendum Peer is uitgekomen, de overdreven trage maximum snelheidslimieten gaan enkel op korte termijn minder accidenten veroorzaken maar later meer dan ooit tevoren. dit proces is nu bezig. men vergeet één belangrijk issue, door de overdreven traagheid heeft men geen aandacht meer op de weg. nu is men de weg ingeslagen om alsmaar depressiever op de weg te rijden door alle repressieve maatregelen van regering en politie die dan ook nog eens alsmaar meer in privéhanden gaat komen om de repressie door te zetten, dit gaat zeker verkeerd aflopen.

  16. Poppe

    Mobiliteit: meer inclusief na denken over mobiliteit en dus betaalbaar en meer toegankelijk OV (openbaar vervoer) – ook voor minder mobielen en daarmee gepaard gaand – toegankelijke voetpaden en oversteekplaatsen.
    Wonen: meer betaalbare woningen en dus minder woningen / appartementen bouwen voor 2-verdieners want daarvan zijn er al te veel.

  17. Openbaar vervoer is een echte catastrophe in Ieper .Waarover ik mij ook zorgen maak is de afwezigheid van politie te voet in de straat en ook het respecteren van fietsers, steps en auto’s ,moto’s die geen voorang van rechts niet meer respecteren en de snelheid in de stad en buiten de stad en omgeving.De stad Ieper zou er radars moeten zetten die elke auto ,moto of mobiletten , steps de snelheid overtreden en sommige fietsers hebben zelfs geen gele vest om goed zichtbaar te zijn en sommige zelfs zonder lichten.En respecteren ook geen “STOP” en daarbij groepen fietsers op weekend die in het midden van de weg rijden zonder begeleiding.En de boetes héél veel verhogen,want men begrijpt maar dat als zij in de portemonnaie moeten gaan om te betalen.Bij mijn huis rijden er wagens, vrachtwagens op het breede fiets en voetpad.Ook de jeugd hebben geen respect en rijden soms met 5 personen op het fiets en voetpad en ook steps die levensgevaarlijk zijn.Het zou fijn zijn dat menop school leert aan de jonge mensen het respect op de weg en in het verkeer.Ik woon in de Masscheleinlaan te Ieper.

Geef een antwoord